Behöver du hjälp?

Frågor & Svar

Här kan du läsa frågor från unga – och svaren från våra legitimerade psykologer och lärare.

»Går det att bryta alla vanor?«
Det sägs att en kan bryta dåliga vanor (röka, dricka, bita på naglar), men går det att bryta ALLA vanor (inte kunna passa tider, slarva bort saker), eller är några en del av ens personlighet? I så fall: hur kan en veta vad som är vad och vad en kan göra? /Oomar, 17 år.

Hej Oomar!

Det är helt klart så att olika vanor är olika lätta att bryta, och olika personer har olika lätt att bryta en vana.

Det är lätt att tänka på vanor som goda eller dåliga, men vanor kan också placeras på en linje beroende på hur starka de är, från relativt milda (till exempel att man glömmer att ställa skorna på skohyllan), till starkare såsom rökning, droger, spelberoende etc. Milda vanor kanske vi inte heller tycker är så viktiga att förändra, och då är motivationen så klart mindre att försöka ge sig på dem. Men om det rör sig om starkare vanor, som ett utvecklat beroende, så kan motivationen vara stor men betydligt svårare att bryta på egen hand.

Vanor är svåra att bryta för att de har upprepats så många gånger att de blivit automatiserade. Vi gör dem utan ansträngning. Ett nytt beteende däremot kommer att vara ansträngande och kännas ovant till en början. Om det dessutom rör sig om något sådant som att röka så är vanan förknippad med positiva saker i stunden (till exempel ger ett lugn, något man gör ihop med andra), som vi behöver ge upp eller ersätta med något annat som inte är skadligt för oss på sikt.

Oavsett vilken typ av vana det rör sig om, finns några viktiga frågor för dig att fundera över. Hur viktigt är det för dig att förändra den här vanan? Vad är bra respektive dåligt med hur det är just nu? Vad vore bra respektive dåligt/svårt med att förändra? Vilken sida väger över för din del? Vad är dina skäl till att förändra en viss vana?

Några saker att tänka på för att bryta en vana:

Vad vill du förändra? Försök att vara så specifik du bara kan och sätt upp ett mål som du har god chans att nå. I stället för ”börja träna mer” eller ”inte vara så slarvig med mina saker” skulle det kunna vara att ”ta två halvtimmes joggingturer i veckan” eller ”hitta min mobil och mina nycklar varje morgon”.

Identifiera dina triggers. Upptäck de situationer som ”sätter i gång” vanan som du vill förändra eller bryta. Kan det vara på morgonen när du har bråttom i väg? Kan det vara när du råkat lägga dig för sent, och därför kommer upp lite för sent? Kan det vara på väg hem från skolan en dag då du är trött?

Skaffa strategier. Nu är det dags att “brainstorma” idéer på vad du kan göra för att hjälpa dig själv att komma i gång med en ny vana. Ställ in påminnelser i din mobil eller sätt upp post-it-lappar där du ser dem. Du kan också be dina föräldrar, eller någon annan nära dig, påminna dig om när du måste gå för att hinna i tid till skolan, eller att du ska lägga din träningskläder i tvätten i tid. Du kan också förbereda dig bättre genom att till exempel dagen innan lägga fram de kläder du ska ha på dig och packa ner det du ska ha med dig till skolan. Ett annat tips är att ha en särskild plats i ditt rum där du alltid förvarar mobilen. Tejpa fast laddaren där så att du alltid går dit.

Uppmuntra dig själv. När du jobbar för att bryta en vana är det lätt att någon gång längs vägen bli uppgiven och tänka att det är lika bra att sluta försöka. Då kan det vara läge att visa sig själv lite extra uppskattning. Det kan räcka att du tackar dig själv för att du anstränger dig, eller unnar dig något du tycker om. Se också gärna till att ha vänner omkring dig som stöttar och uppmuntrar.

Ha tålamod. Förändring kan ta tid och det är normalt med bakslag och snedsteg längs vägen.

Ta hjälp. Om dina vanor (inte passa tider, slarva bort saker) är svåra att bryta och dessa påverkar ditt liv på ett alltför negativt sätt, kan du överväga att söka professionell hjälp. Men om dina vanor är skadliga för dig (rökning, droger, spelberoende) och du inte kan bryta dem på egen hand, så bör du söka professionell hjälp. Det kan handla om att göra en mer noggrann analys av problemet, och att du får lära dig fler sätt att förändra dina beteenden.

Här kan du läsa mer om vanor och hur dessa påverkar oss: “Varför mår jag dåligt om något bryter mina vanor?” 

Hoppas de här tipsen kan vara ett stöd.

Allt gott!

Rebecca Grudin
Legitimerad psykolog