Behöver du hjälp?

Frågor & Svar

Här kan du läsa frågor från unga – och svaren från våra legitimerade psykologer och lärare.

»Orolig att det värsta ska hända«
Jag är ofta ganska orolig och tänker att det värsta ska hända. Förut hade jag mycket klimatångest, sen var det pandemin och nu är jag livrädd för krig, att världen ska gå under och att alla människor ska dö. Jag har svårt att koncentrera mig på skolan. Hur ska jag kunna hantera min ångest? /Alex, 17 år

Hej Alex!

Tack för en viktig fråga som jag tror berör många just nu. Alla oroar sig ibland, men för vissa blir problemen så stora att det leder till att livet begränsas på olika sätt. Att kunna föreställa sig saker som kan gå dåligt (det vill säga att oroa sig) är i grunden något naturligt och viktigt. Det gör att vi är försiktiga och skyddar oss från faror. Om du till exempel känner dig sjuk, motiverar oron dig att ta tempen och att vila.

Ibland oroar vi oss fast det inte finns något yttre hot (till exempel oron för att smitta andra trots att man egentligen inte är sjuk). I ditt fall handlar oron om faktiska faror: klimatkrisen, pandemin och krig. Men din oro hjälper inte dig, utan skapar lidande och begränsar ditt liv, så som att du har svårt att koncentrera dig i skolan. Det låter minst sagt tärande att du ständigt går och oroar dig.

När oron eller ångest finns där hela tiden, känns omöjlig att få kontroll över och gör att du går miste om saker i livet, kan det vara frågan om en onödigt stor oro som är värd att försöka utmana.

Ångest och oro kan ha många olika orsaker och vara av olika slag. Det betyder också att det finns olika sätt att hantera ångest. Man kan se det som en pyramid där det är bra att börja med basen för att må bra. I basen ingår sådant som kanske är ganska självklart, men som är lätt att missa. Det handlar om att hur vi äter, sover, rör på oss och att ta hand om sina relationer.

När det gäller kost är det viktigt att se till att äta tillräckligt mycket, regelbundet och varierat. Sömn är också nödvändigt för att kropp och knopp ska få en chans att återhämta sig och bearbeta dagens intryck. För många är utmaningen att hålla regelbundna vanor och sova tillräckligt, som för ungdomar är cirka 8–10 timmar per natt.

Att röra på sig är också viktigt för att må bra. Det behöver inte vara en regelrätt sport. Det går alldeles utmärkt med vardagsmotion. Sedan är det viktigt att ta hand om sina relationer; att ha vänner man trivs med och att hitta på roliga saker tillsammans. Dessa fyra områden är grunderna för att må bra.

Men hur ska du göra för att hantera tankar om att det värsta kommer hända? Många blir hjälpta av att förstå lite mer om hur katastroftankar, det vill säga tankar på att något riktigt dåligt kommer att hända, fungerar.

Katastroftankar kommer snabbt och utan att vi vill tänka på dem. De är dessutom obehagliga vilket gör att vi vill göra oss av med dem. Det är lätt hänt att fastna i en ond cirkel av ångest och oro. När katastroftankar poppar upp, som till exempel: ”Tänk om kriget kommer hit?”, så gör vi sådant som lugnar oss i stunden, men som på längre sikt innebär att oron ökar. Exempel på sådant som får oss att känna att vi har kontroll, är att söka efter information om det som oroar en, eller tvärtom undviker vi att prata om ämnet överhuvudtaget för att det väcker så mycket obehag.

Andra exempel är att grubbla på hur stor risken är att det fruktansvärda kommer ske, eller be andra om lugnande besked. Det luriga är att detta kan dämpa oron i stunden, men tenderar att snart komma tillbaka. Lite som en bumerang man slänger i väg, den vänder och kommer tillbaka i retur.

Vad är alternativen då? En väg framåt är att öva på att lägga ner kampen med att försöka bli kvitt tankarna. I stället för att googla efter information, gör något annat. I stället för att inte prata om det som gör dig orolig, prata om det i lagom doser. I stället för att be andra om lugnande besked, be omgivningen att säga som det är även om det kan kännas svårt att höra, som till exempel att vi just nu inte vet hur kriget i Ukraina kommer att utveckla sig.

När det handlar om oron för det pågående kriget i Ukraina tänker jag att vi behöver få prata och reflektera ihop med andra kring vad som händer. Vi är många som känner oro just nu, vilket är helt naturligt. Vi behöver försöka förstå vad som pågår och få perspektiv. Mitt tips är därför att du ska prata med andra om det som händer, men i lagom dos så att oron inte tar överhanden. Hur svårt det än kan låta, försök också att fortsätta med livet som vanligt.

När det handlar om klimatångest kan man också låta ångesten vara en signal på att aktivera sig i frågor som rör klimatarbete. Att se hur man kan vara en del av att ställa om till en hållbar värld. Ett sådant engagemang kan både skapa mening och en känsla av kontroll. Det går att engagera sig på olika sätt, du kan anpassa ditt engagemang utifrån dina förutsättningar. Du kan sätta dig in i hur olika partier resonerar i klimatfrågor, diskutera klimatfrågor med andra eller på andra sätt engagera sig i den folkrörelse som finns för att rädda klimatet.

Till sist, om det är svårt att handskas med oron och ångesten på egen hand, tveka inte att söka professionell hjälp. Det finns bra hjälp att få! Sök via en vårdcentral eller ungdomsmottagning där du bor.

Här kan du läsa mer om hur du får hjälp

Här kan du läsa mer om ångest och oro:

Olika typer av ångest

Frisk eller sjuk ångest

Ångest i kroppen och knoppen

Därför finns ångest

Lycka till!

Rebecca Grudin
Legitimerad psykolog