»Jag vet själv hur tråkig skolan kan vara«
Varför vill du vara med på UNG-sajten?
– Jag fick frågan, googlade upp sajten och tyckte att det verkar vara en jättebra sajt som jag kan stå bakom. Om jag kan bidra med något så gör jag det gärna.
Vad tänker du att du kan bidra med?
– Jag har ett annat perspektiv och annan kunskap än psykologer. Som lärare möter jag elever varje dag. Det är ju väldigt mycket skolrelaterat som unga har problem med, eller problem som ger effekt i skolan och som gör att de inte klarar av skolan.
Vilka frågor upplever du vara viktiga för dina elever?
– Frågor som rör studieteknik men också betygsättning, vilket är en vanlig orsak till stress och som egentligen bygger på okunskap. Det vill jag gärna reda ut. Prestationsångest är en annan sak som många av mina elever lider av. Jag jobbar på en högpresterande skola. Många här har prestationsångest, de vill för mycket. Vi har elever som har A i alla ämnen men som ändå känner sig otillräckliga. Jag försöker få dem att tagga ner lite. Motsatsen finns ju också såklart.
Att stötta en elev att klara godkänt är en utmaning. Men hur få en högpresterande elev att tagga ner?
– Det är oftast lättare att stötta elever som knappt är godkända. Det är ett tydligare uppdrag, går att sätta upp delmål, men med de högpresterande handlar det snarare om att få in en stämning i klassen att skolan inte är allt i livet. Det ska vara roligt att gå på gymnasiet! Du behöver ha helt lediga kvällar i veckan, ha en fritidsaktivitet.
Du är 26 år och ung i yrket. På vilket sätt märks det?
– Jag saknar erfarenhet, generellt och åldersmässigt. Många saker som händer mig händer mig för första gången. Medan det för min kollega händer för femtionde gången. Det är det svåraste. Å andra sidan upplever jag att just för att jag är ung kan jag lättare relatera till eleverna och de till mig. Det är ju bara tio år sedan jag själv gick på gymnasiet. Jag minns ju hur det var.
Hur var det för dig då?
– Jag gillade inte skolan, fick mediokra betyg, lyckades sedan rädda betygen med ett högskoleprov. Jag tyckte att skolan var jättetråkig, vet precis hur det kan kännas, jag förstår dem som tycker att det är tråkigt. Många lärare har svårt att sätta sig in i de ungas tänk, jag tror inte att jag har lika svårt. Det tror jag är en fördel.
Din största tillgång som lärare?
– Att jag är väldigt entusiastisk. Jag tycker mycket om att undervisa och jag tycker mycket om mina ämnen, och vill få eleverna att känna likadant. Ibland lyckas jag få mina elever att skratta åt mig, ibland med mig. Min målbild är alltid att de ska lära sig och att det ska vara roligt.