Behöver du hjälp?

Edvin Jensen

»Många elever har prestationsångest, de vill för mycket«

Namn: Edvin Jensen

Ålder: 26 år

Bor: Linköping

Arbetar som: Gymnasielärare och mentor sedan 2019 i matte och fysik på Katedralskolan i Linköping

Gillar att göra på fritiden: Att löpträna, är också fotbollstränare för ett damlag och har en hund som tar lite tid också.

Varför lärare: Därför att det är världens roligaste jobb, att kunna kombinera att jobba med människor och ha mina favoritämnen.

Därför Psykologiguiden UNG: Verkar vara en jättebra sajt som jag kan stå bakom och kan jag bidra med något gör jag det gärna.

Bästa egenskapen: Jag är väldigt entusiastisk, tycker mycket om att undervisa och jag tycker mycket om mina ämnen.

Edvin Jensen berättar mer

Edvin Jensen svarar på frågor

»Måste jag ha muntliga redovisningar?«
Hej! Jag har en fråga om muntliga redovisningar. Jag är ganska blyg, tycker inte om att stå i centrum, så när jag ska redovisa framför klassen blir det katastrof. Jag blir så stressad, glömmer vad jag håller på med, ingen förstår vad jag pratar om och jag känner mig jättedum. Jag är annars ganska bra i skolan, men det här känns som om det drar ner mina betyg. Nu till min fråga: Måste jag ha muntliga redovisningar eller kan jag välja ett annat alternativ utan att det påverkar mina betyg? Om jag inte kan välja, finns det något jag kan göra för att klara av muntliga redovisningar bättre? /Lisen, 17 år

Hej Lisen! 

Visst kan det vara jobbigt att stå inför folk och hålla i presentationer. Men det är något som är bra att träna på och det är en rädsla som ofta går att jobba bort.

I vissa kurser ingår det att kommunicera muntligt, till exempel hålla tal. Så att helt utelämna det går tyvärr inte, och det är dessutom något som är bra att träna på. Det du ska försöka göra är hitta sätt så det blir lättare. 

Prata med din lärare, det kan vara möjligt att genomföra de muntliga momenten i mindre grupper eller kanske bara med läraren om det hjälper. Momenten som kräver muntlig kommunikation ser lite olika ut i de olika ämnena och därför kan anpassningarna se lite olika ut.

Jag tycker också du ska prata med din lärare om olika strategier för att underlätta för dig. Ett handfast tips är att vara väl förberedd, så att du kan ditt manus bra när det är dags att hålla presentationen. Öva tillexempel hemma framför spegeln. Men ha ändå med dig stödord, så att om du skulle tappa bort dig vet du var du ska fortsätta. 

Ett av de vanligaste problemen när man är nervös är att man börjar prata snabbt. Försök att undvika det. Det blir en ond cirkel, du pratar snabbare och snabbare vilket leder till att det blir svårare att hänga med vilket gör att du blir nervös och pratar ännu snabbare. Kom ihåg att alla tystnader och liknande känns mycket längre när det är en själv som pratar. Publiken har inget emot några sekunders tystnad, tvärtom.

Är det mer ett samtal, som till exempel förekommer i moderna språk, så är mitt tips att våga göra fel. Alla gör vi fel, man säger fel ord eller böjer verb på fel sätt. Det är inte hela världen. Men jag vet att det är lättare att säga att man ska strunta i sina fel, än att faktiskt göra det. 

Även i de här fallen bör man såklart förbereda sig så mycket det går. Prata med läraren om hur det går att förbereda sig, kanske ska ni prata om något särskilt ämne eller en specifik bok. Då kan du lägga lite extra tid på att plugga på sådant som är relevant för det. 

Rent konkret skulle jag säga att förberedelse är A och O. Det är mycket mindre nervöst att prata om du har koll på vad du ska säga. Prata med dina lärare i de ämnen som det handlar om och be om tips hur du ska jobba med rädslan. Kanske går det också att anpassa examinationen så du inte behöver prata inför hela klassen. 

Edvin Jensen
Legitimerad lärare

»Kan verkligen ett enda prov dra ner betyget?«
Matte är mitt bästa ämne. Jag har alltid fått A, men nu fick jag D på ett prov. Min lärare säger att jag därför inte kan få A i slutbetyg. Är det verkligen så att ett enda prov kan dra ner betyget? Jag tycker betygsystemet är så krångligt och orättvist. /Frida, 17 år

Hej Frida!

Tack för din fråga. Ja, det där med betygsättning är inte alltid så enkelt och det kan faktiskt vara svårt för oss lärare också ibland. 

Men det som är viktigt att komma ihåg är att betyget sätts på dina kunskaper i slutet av kursen på gymnasiet och sista terminen på grundskolan. Det här är för att du inte förväntas kunna det kursen ska handla om innan, utan du ska ju lära dig. Och det är ju först i slutet av kursen som vi kan säga hur mycket du lärt dig. 

När betyget sätts ska läraren ta hänsyn till allt underlag hen har, men ju större provet är och ju senare det ligger desto större vikt bör det få i själva betyget. Är det dessutom en kurs med nationellt prov så ska det väga extra tungt. Så ett betyg sätts inte genom att man summerar resultaten på tidigare prov utan det är lite mer komplicerat än så. 

För att få ett A måste du ha visat att du når till alla delar av kunskapskraven för A. Men du förväntas inte göra det hela tiden, och framförallt inte i början av kursen. På samma sätt så måste du klara alla delar av kraven för C för att nå ett C. Når du inte riktigt alla så finns mellanbetygen D och B. D betyder att du nått alla delar av E-kravet och en övervägande del av C-kravet. Du bör få möjlighet att visa dina kunskaper flera gånger under kursens gång.

Man ska också komma ihåg att allt inte är kört med ett betyg. Man kan göra prövning, ibland via skolan mot betalning eller via Komvux. Dessutom kan man alltid göra ett högskoleprov för att komma in på högskolan.

Nu framgår det inte om du är i början, mitten eller slutet av kursen. Är du i mitten eller början av kursen ska det inte vara kört att nå ett högre betyg, inklusive ett A. Var det här å andra sidan ett slutprov kan det vara så att läraren anser att du inte nått alla kunskapskrav som krävs för ett A. 

Oavsett rekommenderar jag att du pratar med läraren. Hen är skyldig att kunna motivera sin bedömning. 

Här kan du se en film från Skolverket som förklarar hur betyg sätts.

Edvin Jenssen
Legitimerad lärare

»Jag har A i allt, men känner mig ändå alltid pressad!«
Hej, jag går 2:an på gymnasiet. Jag har A i allt, men känner mig ändå alltid pressad. Min lärare säger att jag ska tagga ner och tänka på att ha en fritid också. Men hur ska jag kunna göra det om jag vill komma in på läkarlinjen? /Hila, 17 år

Hej Hila!

Tack för din fråga! 

Jag förstår att det kan vara svårt att prioritera ner studierna när man vet hur viktiga de ändå är.

Jag håller med din lärare. Att ha en fritid är jätteviktigt! Framförallt är det viktigt för hjärnan att få vila. Precis som musklerna slutar att fungera om du tränar hårt varenda dag, fungerar hjärnan sämre om den pressas hela tiden. Jag skulle föreslå att du planerar din vecka, vad du ska plugga på och på vilken kväll. Då ska du också planera in så du har någon ledig kväll och dag. När du är ledig så gör du något som du tycker är kul, till exempel umgås med kompisar, kollar på serier eller tränar. 

Jag skulle rekommendera att du på något sätt får in lite träning i din vardag. Mycket forskning visar att träning hjälper inlärningsförmågan. Så försök hitta någon träningsform som du tycker om, löpning, gym eller promenader är enkla träningsformer att komma igång med om du inte håller på med någon sport eller liknande redan. Det kommer i längden få dig att må bättre, både fysiskt och mentalt, och gynna dina studier. 

Det viktigaste måste alltid vara att du mår bra. Då gäller det att hitta en lagom balans mellan plugg och annat, vilket kommer vara väldigt viktigt när du kommer till universitetet också. 

Prata med dina lärare för att få tips om hur du kan förbättra din studieteknik. Genom att träna upp en bra studieteknik kan du plugga mindre men ändå få samma resultat. Prata också med skolans kurator om metoder för att släppa tankarna på plugget och rädslan för att misslyckas. 

Ett betyg är bara ett betyg. Det går alltid att reparera i efterhand och det säger inget om dig som person. Gymnasietiden går däremot aldrig att ta igen, så se till att ha kul under tiden. 

Man ska också komma ihåg att betygen inte är enda vägen in på läkarlinjen. Om du skulle missa ett A i någon kurs så finns alltid högskoleprovet. Som elev på naturprogrammet är det ofta lättare att få bra på högskoleprovet än skriva A i allt. 

Mina konkreta råd är att prata med dina lärare för att förbättra din studieteknik, planera upp dina kvälls- och helgstudier där du lägger in helt lediga kvällar och dagar och ta kontakt med skolans kurator. 

Din hjärna kommer tacka dig och du kommer lära dig ännu mer!

Edvin Jenssen
Legitimerad lärare

»Jag vet själv hur tråkig skolan kan vara«

Varför vill du vara med på UNG-sajten?
– Jag fick frågan, googlade upp sajten och tyckte att det verkar vara en jättebra sajt som jag kan stå bakom. Om jag kan bidra med något så gör jag det gärna. 

Vad tänker du att du kan bidra med?
– Jag har ett annat perspektiv och annan kunskap än psykologer. Som lärare möter jag elever varje dag. Det är ju väldigt mycket skolrelaterat som unga har problem med, eller problem som ger effekt i skolan och som gör att de inte klarar av skolan. 

Vilka frågor upplever du vara viktiga för dina elever?
– Frågor som rör studieteknik men också betygsättning, vilket är en vanlig orsak till stress och som egentligen bygger på okunskap. Det vill jag gärna reda ut. Prestationsångest är en annan sak som många av mina elever lider av. Jag jobbar på en högpresterande skola. Många här har prestationsångest, de vill för mycket. Vi har elever som har A i alla ämnen men som ändå känner sig otillräckliga. Jag försöker få dem att tagga ner lite. Motsatsen finns ju också såklart.

Att stötta en elev att klara godkänt är en utmaning. Men hur få en högpresterande elev att tagga ner?
– Det är oftast lättare att stötta elever som knappt är godkända. Det är ett tydligare uppdrag, går att sätta upp delmål, men med de högpresterande handlar det snarare om att få in en stämning i klassen att skolan inte är allt i livet. Det ska vara roligt att gå på gymnasiet! Du behöver ha helt lediga kvällar i veckan, ha en fritidsaktivitet.

Du är 26 år och ung i yrket. På vilket sätt märks det?
– Jag saknar erfarenhet, generellt och åldersmässigt. Många saker som händer mig händer mig för första gången. Medan det för min kollega händer för femtionde gången. Det är det svåraste. Å andra sidan upplever jag att just för att jag är ung kan jag lättare relatera till eleverna och de till mig. Det är ju bara tio år sedan jag själv gick på gymnasiet. Jag minns ju hur det var.

Hur var det för dig då?
– Jag gillade inte skolan, fick mediokra betyg, lyckades sedan rädda betygen med ett högskoleprov. Jag tyckte att skolan var jättetråkig, vet precis hur det kan kännas, jag förstår dem som tycker att det är tråkigt. Många lärare har svårt att sätta sig in i de ungas tänk, jag tror inte att jag har lika svårt. Det tror jag är en fördel.

Din största tillgång som lärare?
– Att jag är väldigt entusiastisk. Jag tycker mycket om att undervisa och jag tycker mycket om mina ämnen, och vill få eleverna att känna likadant. Ibland lyckas jag få mina elever att skratta åt mig, ibland med mig. Min målbild är alltid att de ska lära sig och att det ska vara roligt.